متن و نوشتار حدیث در باره بهشت
اولین کمپین مردمی دعوت از سيّد ابراهیم رئیسی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰
متن و نوشتار حدیث در باره بهشت
28 / 4 ساعت 13 | بازدید : 1558 | نویسنده : بهرام محمدی | ( نظرات )

 

بانک احادیث موضوعی بهشت

 

متن و نوشتار حدیث در باره بهشت

 

بهشت

 

احادیث این بخش با توجه به منابع ذکر شده در نرم افزار "جامع الاحادیث نور" بازبینی و به روز شده اند.

 

 

1-پيامبر صلى الله عليه و آله:

 

اَلجَنَّةُ بَناؤُها لَبِنَةٌ مِن فِضَّةٍ و َلَبِنَةٌ مِن ذَهَبٍ و َمِلاطُهَا المِسكُ الأَذفَرُ وَ حَصباؤُهَا اللُّؤلُؤُ وَ الياقوتُ و َتُربَتُهَا الزَّعفرانُ... ؛

 

 

ساختمان بهشت خشتى از نقره و خشتى از طلاست، گِل آن مُشك بسيار خوشبو و سنگريزه آن لؤلؤ و ياقوت و خاك آن زغفران است... .

 

نهج الفصاحه ص 434 ، ح 1327

2- پيامبر صلى الله عليه و آله:

 

فِى الجَنَّةِ ما لا عَينٌ رَأَت وَ لا اُذُنٌ سَمِعَت وَ لا خَطَرَ عَلى قَلبِ بَشَرٍ؛

 

 

در بهشت چيزهايى هست كه نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه به خاطر كسى گذشته.

 

نهج الفصاحه ص 590 ، ح 2060

3-  امام صادق عليه السلام:

 

إِنَّ أَدْنَى أَهْلِ الْجَنَّةِ مَنْزِلًا لَوْ نَزَلَ بِهِ الثَّقَلَانِ الْجِنُّ وَ الْإِنْسُ لَوَسِعَهُمْ طَعَاماً وَ شَرَاباً وَ لَا يَنْقُصُ مِمَّا عِنْدَهُ شَيْ‏ء

 

 

كمترين فرد بهشت چنان است كه اگر جن و انس ميهمان او شوند همه را با خوردنى و آشاميدنى پذيرايى كند و از آنچه دارد چيزى كم نشود.

 

بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 8، ص 120، ح 11

4- امام على عليه السلام:

 

لَذَّاتُهَا لَا تُمِلُّ وَ مُجْتَمَعُهَا لَا يَتَفَرَّقُ سُكَّانُهَا قَدْ جَاوَرُوا الرَّحْمَنَ وَ قَامَ بَيْنَ أَيْدِيهِمُ الْغِلْمَانُ بِصِحَافٍ مِنَ الذَّهَبِ فِيهَا الْفَاكِهَةُ وَ الرَّيْحَان‏

 

 

لذتها و خوشيهاى بهشت دل را نمى زند، انجمن آن از هم نمى پاشد، ساكنانش در پناه خداى رحمانند و در برابر آنان غلامانى با طبق هاى زرين پر از ميوه و گل هاى خوشبو ايستاده اند.

 

امالی(مفید) ص 266 - امالى(طوسى) ص 29 ، ح 31

5- پيامبر صلى الله عليه و آله:

 

مَنِ اشتاقَ اِلَى الجَنَّةِ سارَعَ فِى الخَيراتِ؛

 

 

هر كس مشتاق بهشت است براى انجام خوبى ها سبقت مى گيرد.

 

بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 74 ، ص 94

6- امام على عليه السلام:

 

اِنَّهُ لَيسَ لاَنفُسِكُم ثَمَنٌ اِلاّ الجَنَّةُ فَلا تَبيعوها اِلاّ بِها؛

 

 

براى جان هاى شما بهايى جز بهشت نيست، پس آنها را جز به بهشت مفروشيد.

 

نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 556 ، ح 456 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 75 ، ص 13 ، ح 71

7- پيامبر صلى الله عليه و آله:

 

اضْمَنُوا لِي سِتّاً مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَضْمَنْ لَكُمُ الْجَنَّةَ اصْدُقُوا إِذَا حَدَّثْتُمْ وَ أَوْفُوا إِذَا وَعَدْتُمْ وَ أَدُّوا إِذَا اؤْتُمِنْتُمْ وَ احْفَظُوا فُرُوجَكُمْ وَ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ وَ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ.

 

 

شش چيز را براى من ضمانت كنيد تا من بهشت را براى شما ضمانت كنم، راستى در گفتار، وفاى به عهد، بر گرداندن امانت، پاكدامنى، چشم بستن از گناه و نگه داشتن دست (از غير حلال).

 

کنز الفؤاد ج 2 ، ص 11 - نهج الفصاحه ص 216 ، ح 321

8- پيامبر صلى الله عليه و آله:

 

وَ الَّذى نَفسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لا تَدخُلُوا الجَنَّةَ حَتّى تُؤمِنوا وَ لا تُؤمِنوا حَتّى تَحابّوا اَفَلا اُنَبِّئُكُم بِشَىْ ءٍ اِذا فَعَلتُموهُ تَحابَبتُم؟ اَفشُوا السَّلامَ بَينَكُم؛

 

 

به خدايى كه جان محمد در دست (قدرت) اوست به بهشت نمى رويد تا مؤمن شويد و مؤمن نمى شويد تا يكديگر را دوست بداريد، آيا مى خواهيد شما را به چيزى خبر دهم كه با انجام آن، يكديگر را دوست بداريد؟ سلام كردن بين يكديگر را رواج دهيد.

 

نهج الفصاحه ص 479 ، ح 1555

9- پيامبر صلى الله عليه و آله:

 

اِنَّ فِى الجَنَّةِ دارا يُقالُ لَها دارُ الفَرَحِ لا يَدخُلُها اِلاّ مَن فَرَّحَ يَتامَى المُؤمِنينَ؛

 

 

در بهشت خانه اى هست كه آن را شادى سرا گويند و جز آنان كه يتيمان مؤمنان را شاد كرده اند وارد آن نمى شوند.

 

نهج الفصاحه ص 329 ، ح 864

10- امام على عليه السلام:

 

لا يَفوزُ بِالجَنَّةِ اِلاّ مَن حَسُنَت سَريرَتُهُ وَ خَلُصَت نيَّتُهُ؛

 

به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.

 

عیون الحکم و المواعظ(لیثی) ص 535 ، ح 9806

11- پيامبر صلى الله عليه و آله:

 

أَنَا زَعِيمٌ بِبَيْتٍ فِي رَبَضِ الْجَنَّةِ وَ بَيْتٍ فِي وَسَطِ الْجَنَّةِ وَ بَيْتٍ فِي أَعْلَى الْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَكَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ كَانَ مُحِقّاً وَ لِمَنْ تَرَكَ الْكَذِبَ وَ إِنْ كَانَ هَازِلًا وَ لِمَنْ حَسُنَ خُلُقُهُ.

 

 

من براى كسى كه بگومگو را رها كند، هر چند حق با او باشد و براى كسى كه دروغ گفتن را اگر چه به شوخى باشد، ترك گويد و براى كسى كه اخلاقش را نيكو گرداند، خانه اى در حومه بهشت و خانه اى در مركز بهشت و خانه اى در بالاى بهشت ضمانت مى كنم.

 

خصال ص 144، ح 170

12- امام رضا علیه السلام:

 

مَن سألَ اللهَ الجَنَّهَ وَ لَم یَصبِر عَلَی الشَّدائِدِ فَقَدِ استَهَزا بِنَفسِه.

 

 

هر که از خدا بهشت خواهد و در برابر سختی ها پایداری نورزد بی گمان خود را ریشخند کرده است.

 

معدن الجواهر ص 59 - بحارالانوار(ط-بیروت) ج 75 ، ص 356

 

13- امام صادق عليه السلام:

 

لا یَدخُلُ الجَنَّهَ مَن فِی قَلبهِ مِثقالَ ذَرَّهٍ مِن کِبر؛

 

 

کسی که در قلبش به اندازه ذره ای کبر و خود بزرگ بینی باشد به بهشت وارد نمی شود.

 

کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 310 ، ح 6

 

14- پيامبر صلى الله عليه و آله:

 

يَا عَلِيُّ الْعَقْلُ مَا اكْتُسِبَتْ بِهِ الْجَنَّةُ وَ طُلِبَ بِهِ رِضَا الرَّحْمَن‏

 

 

يا على عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى آيد.

 

من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 369

15- پيامبر صلى الله عليه و آله:

 

تنظّفوا بكلّ ما استطعتم فإنّ اللَّه تعالى بنى الإسلام على النّظافة و لن يدخل الجنّة إلّا كلّ نظيف.

 

خودتان را با هر وسيله اى كه مى توانيد پاكيزه كنيد، زيرا كه خداى متعال اسلام را برپايه پاكيزگى بنا كرده است و هرگز به بهشت نمى رود، مگر كسى كه پاكيزه باشد.

 

نهج الفصاحه ص 391 ، ح 1182

16- پيامبر صلى الله عليه و آله:

 

لَنْ يَشْبَعَ الْمُؤْمِنُ مِنْ خَيْرٍ يَسْمَعُهُ حَتّى يَكونَ مُنْتَهاهُ الْجَنَّةَ ؛

 

هرگز مؤمن از شنيدن خير و خوبى سير نمى ‏شود، تا آن‏كه سرانجامش بهشت گردد.

 

نهج الفصاحه ص 639 ، ح 2292

 

17- امام على عليه السلام:

 

اَلا وَ مَن اَكَلَهُ الحَقُّ فَاِلَى الجَنَّةِ وَ مَن اَكَلَهُ الباطِلُ فَاِلَى النّارِ؛

 

 

بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، به جهنم مى رود.

 

نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 374 ، نامه 17

18- پيامبر صلى الله عليه و آله:

 

لا يَدخُلُ الجَنَّةَ عَبدٌ لا يَأَمَنُ جارُهُ بَوائِقَهُ؛

 

 

كسى كه همسايه از شرش در امان نباشد به بهشت نمى رود.

 

نهج الفصاحه ص 681 ، ح 2532

19-امام كاظم علیه السلام:

 

الْحَيَاءُ مِنَ الْإِيمَانِ وَ الْإِيمَانُ فِي الْجَنَّةِ وَ الْبَذَاءُ مِنَ الْجَفَاءِ وَ الْجَفَاءُ فِي النَّار

 

 

حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهنم است.

 

تحف العقول ص 394 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 75 ، ص 309 ، ح 1

20- امام على عليه السلام:

 

إنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَّةِ فَتَحهُ اللَّهُ لِخاصَّةِ أوليائِهِ، و هو لِباسُ التَّقوى و دِرْعُ اللَّهِ الحَصِينَةُ و جُنَّتُهُ الوَثِيقَةُ،

 

 

براستى كه جهاد يكى از درهاى بهشت است كه خداوند آن را براى اولياى خاص خود گشوده است. جهاد جامه تقوا و زره استوار خداوند و سپر محكم اوست.

 

مکاتیب الائمه ج 2 ، ص 108

21-  امام صادق عليه السلام:

 

لَا يَزَالُ الْمُؤْمِنُ يُورِثُ أَهْلَ بَيْتِهِ الْعِلْمَ وَ الْأَدَبَ الصَّالِحَ حَتَّى يُدْخِلَهُمُ الْجَنَّةَ جَمِيعا

 

 

مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و تربيت شايسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد بهشت كند.

 

مستدرك الوسايل ج 12 ، ص 201 ، ح 13881

22- پيامبر صلى الله عليه و آله:

 

اَلنِّيَّةُ الحَسَنَةُ تُدخِلُ صاحِبَهَا الجَنَّةَ؛

 

نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مى برد.

 

نهج الفصاحه ص 791 ، ح 3163

23- پيامبر صلى الله عليه و آله:

 

اِنَّ لِلجَنَّةِ بابا يُدعى اَلرَّيّانَ لايَدخُلُ مِنهُ اِلاّ الصّائِمونَ؛

 

بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.

 

معانى الأخبار ص 409 ، ح 90

24- پيامبر صلى الله عليه و آله:

 

مَنِ اشْتاقَ اِلَى الْجَنَّةِ سارَعَ اِلَى الْخَيْراتِ وَ مَنْ اَشْفَقَ مِنَ النّارِ لَهى عَنِ الشَّهَواتِ؛

 

هر كس مشتاق بهشت است، به سوى نيكى‏ها مى‏شتابد و هر كس از جهنم بترسد، از هوا و هوس روى مى‏گرداند.

 

نهج الفصاحه ص 726 ، ح 2768

 

25-امام حسین علیه السلام:

 

أَيُّمَا اثْنَيْنِ جَرَى بَيْنَهُمَا كَلَامٌ فَطَلَبَ أَحَدُهُمَا رِضَى الْآخَرِ كَانَ سَابِقَهُ إِلَى الْجَنَّة

 

 

هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود.

 

کشف الغمه(ط-القدیمه) ج 2 ، ص 33

 

26-پيامبر صلى الله عليه و آله:

 

مَن رَدَّ عَن عِرضِ اَخیهِ المُسلِمِ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ اَلبَتَّةَ؛

 

هرکس آبروی مؤمنی را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب می شود.

 

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص 145 - جعفریات(اشعثیات) ص 198

 

27-پيامبر صلى الله عليه و آله:

 

مَنْ أَخَذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ كَانَ مَعِي فِي الْجَنَّةِ مُصَاحِبا

 

 

هر كس داد مظلوم را از ظالم بگيرد، در بهشت با من يار و هم‏نشين باشد.

 

بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 72، ص 359، ح 74

 

28- امام على عليه السلام:

 

مَنْ باعَ نَفْسَهُ بِغَيْرِ نَعيمِ الْجَنَّةِ فَقَدْ ظَلَمَها؛

 

 

هر كس خودش را جز به نعمت بهشت بفروشد، براستى كه به خويشتن ظلم كرده است.

 

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 232 ، ح 4628

 

29-  امام صادق عليه السلام:

 

قِيلَ لَهُ أَيْنَ طَرِيقُ الرَّاحَةِ فَقَالَ ع فِي خِلَافِ الْهَوَى قِيلَ فَمَتَى يَجِدُ عَبْدٌ الرَّاحَةَ فَقَالَ ع عِنْدَ أَوَّلِ يَوْمٍ يَصِيرُ فِي الْجَنَّةِ.

 

 

در پاسخ به اين سؤال كه راه رسيدن به آسايش چيست؟ فرمودند: مخالفت با هوا و هوس. عرض شد: پس، چه وقت انسان به آسايش مى‏رسد؟ فرمودند: در نخستين روز ورودش به بهشت.

 

تحف العقول ص 370

 

30- پيامبر صلى الله عليه و آله:

 

مَنْ قَالَ إِنِّي خَيْرُ النَّاسِ فَهُوَ مِنْ شَرِّ النَّاسِ وَ مَنْ قَالَ إِنِّي فِي الْجَنَّةِ فَهُوَ فِي النَّار

 

 

هر كس بگويد: من از همه مردم بهترم، او بدترين مردم است و هر كس بگويد: من بهشتى هستم، او جهنمى است.

 

نوادر(راوندى) ص 11

 

31- امام على عليه السلام:

 

مَا خَيْرٌ بِخَيْرٍ بَعْدَهُ النَّارُ وَ مَا شَرٌّ بِشَرٍّ بَعْدَهُ الْجَنَّةُ وَ كُلُّ نَعِيمٍ دُونَ الْجَنَّةِ فَهُوَ مَحْقُور  وَ كُلُّ بَلَاءٍ دُونَ النَّارِ عَافِيَة

 

 

خيرى كه به دنبال آن آتش باشد، خير نيست و شرى كه به دنبال آن بهشت باشد، شر نيست. هر نعمتى جز بهشت ناچيز است و هر بلايى جز آتش، سلامتى.

 

نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 544 ، حكمت 387

 

32-  امام صادق عليه السلام:

 

الْخَيْرُ كُلُّهُ أَمَامَكَ وَ إِنَّ الشَّرَّ كُلَّهُ أَمَامَكَ وَ لَنْ تَرَى الْخَيْرَ وَ الشَّرَّ إِلَّا بَعْدَ الْآخِرَةِ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ الْخَيْرَ كُلَّهُ فِي الْجَنَّةِ وَ الشَّرَّ كُلَّهُ فِي النَّار

 

 

همه خوبى ‏ها و بدى‏ ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏ بينى، زيرا خداوند همه خوبى‏ ها را در بهشت و همه بدى ‏ها را در جهنم قرار داده است.

 

تحف العقول ص 306

 

33-  امام صادق عليه السلام:

 

إِنَّ لِأَهْلِ الْجَنَّةِ أَرْبَعَ عَلَامَاتٍ وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ وَ لِسَانٌ لَطِيفٌ وَ قَلْبٌ رَحِيمٌ وَ يَدٌ مُعْطِيَة

 

 

بهشتى ‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.

 

امالی(طوسی) ص 683 ، ح 1454 - مجموعه ورام ج 2، ص 91 {شبیه این حدیث در اختصاص ص 335 }

 

34-  امام صادق عليه السلام:

 

ثَلَاثٌ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِوَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ الْإِنْفَاقُ مِنْ إِقْتَارٍ وَ الْبِشْرُ لِجَمِيعِ الْعَالَمِ وَ الْإِنْصَافُ مِنْ نَفْسِهِ.

 

 

هر كس يكى از اين كارها را به درگاه خدا ببرد، خداوند بهشت را براى او واجب مى‏ گرداند: انفاق در تنگدستى، گشاده ‏رويى با همگان و رفتار منصفانه.

 

کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 103 ، ح 2

 

منبع : اوینی

 

 


اولین کمپین مردمی سيّدرئیسی


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست










منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 188
بازدید دیروز : 177
بازدید هفته : 188
بازدید ماه : 684
بازدید کل : 30797
تعداد مطالب : 314
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1



اولین کمپین مردمی سيّدرئیسی



شیعیان واقعی چه کسانی اند؟


حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به جایگاه اهل بیت(ع) تصریح کردند: محبّت واقعی و مودّتِ حقیقیِ به اهل بیت(ع) و اطاعت و تبعیّت از آنان مایۀ نجات و رستگاری در دنیا و آخرت خواهد بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان، به نقل از خبرگزاری حوزه از اصفهان، این مرجع تقلید در پیامی به همایش بزرگداشت امامزاده حضرت سید محمدبن زیدبن علی بن الحسین(ع) خمینی شهر، با تاکید بر ضرورت تبعیت از اهل بیت(ع)، خاطرنشان کردند: محبّت واقعی و مودّتِ حقیقیِ خاندان رسول خدا که مایۀ نجات و فلاح و رستگاری ما در دنیا و آخرت خواهد بود، فقط و فقط در گرو اطاعت و تبعیّت از آن بزرگواران است و به وسیلۀ این فرمانبرداری و پیروی، اطاعتِ حقیقی از خداوند متعال نیز محقّق خواهد شد. ایشان با اشاره به روایتس از امام محمد باقر(ع) ادامه دادند: حضرت فرموده اند «قسم به خداوند سبحان شیعۀ ما نیست، مگر کسی که تقوای الهی را رعایت کند و از فرامین خداوند تبعیّت نماید. قسم به خدا، قُرب و نزدیکی به حضرت حق‌تعالی ممکن نیست، مگر از طریق اطاعت از او، و هر کسی که خداوند را اطاعت نماید، شیعه و ولایت‌مدارِ ماست و هر کس که خداوند را معصیت و نافرمانی کند، پس بی‌شک دشمن ما اهل‌بیت است». معظم له اضافه کردند: این سخنان تکان‌دهنده که قلب و دل هر انسانِ بصیر و آگاهی را می‌لرزاند و او را به اندیشه و تفکّر وامی‌دارد، به ما و به همۀ شیعیانِ رسول خدا، این پیامِ قطعی را می‌دهد که «شیعه» یعنی کسی که راه و رسم و خطّ و مرام اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) را، به درستی و با صداقتِ در نظر و جدّیّتِ در عمل، دنبال می‌کند و صراط مستقیم محمّد و آل‌محمّد(علیهم‌السّلام) را نظراً و عملاً، توسعه و گسترش می‌دهد و از این‌رو محبِّ حقیقی و عاشقِ صادقِ آنان به شمار می‌رود.

متن کامل پیام حضرت آیت الله مظاهری در پی می آید: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ قال‌ الله تبارک و تعالی: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سیماهُمْ فی‏ وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْراهِ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى‏ عَلى‏ سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَهً وَ أَجْراً عَظیماً». برگزاری این نشست معنوی که در ماه ایثار و شهادت و به منظور تجلیل و تکریم از مقام شامخ امامزادۀ واجب‌التعظیم حضرت ابوجعفر سید محمد بن زید بن علی بن الحسین«علیهم‌السّلام» انجام می‌پذیرد، اقدامی شایسته در راستای مودّت و اظهار محبّت و ارادت به آستان اهل‌بیت مکرّم رسول خدا«صلی‌الله علیه وآله وسلّم» است و بی‌تردید موجب رضایت ارواح مطهرۀ آن بزرگواران خواهد بود. مسألۀ «مودّت ذوی‌القُربی» که به تصریح قرآن کریم اجر و رسالت خاتم پیامبران«صلوات‌الله علیهم اجمعین» است، اگرچه در اصل، به امر امامت و ولایت حضرات ائمّۀ اطهار«علیهم‌السّلام» باز می‌گردد، ولی بی‌شکّ، تعظیم و تجلیل و پاسداشتِ حرمتِ فرزندانِ صالح و مکرّم آن امامان همام و درس‌آموزی از سیرۀ عملی امام‌زادگان عالیقدر که در حقیقت، تداوم‌دهندگان و مبلّغان راستینِ معارفِ نورانی و معالمِ ایمانیِ اهل‌بیت عصمت و طهارت بوده‌اند، نیز، عمل صالحی است که مصداق «وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَهً نَزِدْ لَهُ فیها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ» خواهد بود. امامزادۀ جلیل‌القدری که اینک شما پیروان راه رسول خدا و ائمّۀ‌هدی«علیهم‌السّلام» برای تکریم نام و یاد مبارک او گرد هم آمده‌اید، یکی از فرزندان عزیز حضرت«زید بن علی بن الحسین» است که مطابق گزارش‌های موثّق تاریخی، همچون پدر بزرگوارش از شجاعانِ خداندانِ امامت و از مبلّغانِ معارفِ علوی بوده است و اینک مزار پاک و منوّر او، زیارتگاه عاشقان و دلباختگان اهل‌بیت«علیهم‌السّلام» و مایۀ برکت و معنویّت است. نکته‌ای که تذکّر آن را در این فرصت، ضروری می‌شمارم آن است که محبّت واقعی و مودّتِ حقیقیِ خاندان رسول خدا، که مایۀ نجات و فلاح و رستگاری ما در دنیا و آخرت خواهد بود، فقط و فقط در گرو اطاعت و تبعیّت از آن بزرگواران است و به وسیلۀ این فرمانبرداری و پیروی، اطاعتِ حقیقی از خداوند تعالی نیز محقّق خواهد شد که: «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفیظاً». بنابراین ادعای محبّت و عشق به ائمّۀ‌هدی«علیهم‌السّلام» تنها در صورتی، درست و حقیقی است که همراه با عمل و پیروی از مرام و سیره و فرامین آنان باشد. حضرت امام باقر«علیه‌السّلام» در روایتی بلند و بیانی عمیق و تکان دهنده، سوگند یاد کرده‌اند که: « … فَوَ اللَّهِ مَا شِیعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ … وَ اللَّهِ مَا یُتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى إِلَّا بِالطَّاعَهِ … مَنْ‏ کَانَ‏ لِلَّهِ‏ مُطِیعاً فَهُوَ لَنَا وَلِیٌّ وَ مَنْ‏ کَانَ‏ لِلَّهِ‏ عَاصِیاً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ…». حضرت باقرالعلوم در این حدیث مفصّل تصریح فرموده‌اند که: «قسم به خداوند سبحان شیعۀ ما نیست مگر کسی که تقوای الهی را رعایت کند و از فرامین خداوند تبعیّت نماید. قسم به خدا، قُرب و نزدیکی به حضرت حق‌تعالی ممکن نیست، مگر از طریق اطاعت از او، و هر کسی که خداوند را اطاعت نماید، شیعه و ولایت‌مدارِ ماست و هر کس که خداوند را معصیت و نافرمانی کند، پس بی‌شک دشمن ما اهل‌بیت است». این سخنان تکان‌دهنده که قلب و دل هر انسانِ بصیر و آگاهی را می‌لرزاند و او را به اندیشه و تفکّر وامی‌دارد، به ما و به همۀ شیعیانِ رسول خدا، این پیامِ قطعی را می‌دهد که: «شیعه» یعنی آن کسی که راه و رسم و خطّ و مرام اهل‌بیت عصمت و طهارت«علیهم‌السّلام» را، به درستی و با صداقتِ در نظر و جدّیّتِ در عمل، دنبال می‌کند و صراط مستقیم محمّد و آل‌محمّد«علیهم‌السّلام» را نظراً و عملاً، شیوع و توسعه و گسترش می‌دهد و از این‌رو محبِّ حقیقی و عاشقِ صادقِ آنان به شمار می‌رود.

http://shiayan.ir برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی شیعیان



منبع : سجی

عیدولایت مبارک


عیدبزرگ غدیر عیدلایت وامامت مولای متقیان امیر مومنان حضرت علی علیه السلام برتمام امت اسلام مبارک باد.

من کنت مولاه فهذا علی مولاه

هرچه هستم هرچه پستم یاعلی

دل به الطاف تو بستم یا علی

با تو آن عهدی که بستم نشکنم

من به عهدم پای بستم یا علی

من خدا را از طریق عشق تو

می پرستم می پرستم یا علی

دوستم با دوستت از جان و دل

دشمنت را دشمن هستم یا علی



منبع : سجی

اول ماه صفر وروداهل بیت امام حسین به شهر شام


هفت مصیبت جانسوز شام از زبان امام سجاد(ع)

درروایت آمده: از امام سجاد (ع) پرسیدند:سخت ترین مصائب شمادر سفر کربلا کجابود؟در پاسخ سه بار فرمود:الشام الشام الشام . امان ازشام

توضیح اینکه طبق روایت دیگرامام سجاد(ع)به نعمان بن منذر مدائنی فرمود:



منبع : سجی

مطمئن‌ترین و نزدیک‌ترین راه برای اجابت دعا


همۀ امامان کشتی نجاتند؛ لیکن کشتی امام حسین(ع) سریع‌تر است. همۀ ائمّه(ع) مشعل هدایتند؛ ولی مشعل ابا عبدالله الحسین(ع) پرفروغ‌تر است. همۀ اولیای الهی درهای رحمت پروردگارند؛ امّا درِ رحمت امام حسین(ع) فراخ‌تر است. همۀ شهیدان راه حق شفا بخشند؛ لیکن شفابخشیِ امام حسین(ع) گسترده‌تر است. همۀ پیشوایان الهی اعجازگرند؛ ولی معجزات امام حسین(ع) همگانی‌تر است. امام حسین(ع) هر چه داشت در طبق اخلاص نهاد و همه را یک‌جا، در راه خدا داد. خدا نیز به او پاداشی فراخور خداوندیش عطا فرمود: شفا در تربت او، استجابت دعا در تحت قبّۀ او و دوای هر دردی را در گروی یک نگاه او قرار داد. یکی از وسایل مهم و مجرّب برای توسّل به حضرت سیّدالشّهداء(ع) زیارت عاشورا است. زیارت عاشورا و مداومت بر آن بسیار سهل و آسان است، هر کسی در هر مکان و در هر زمانی می‌تواند با دلی پاک و نیّتی صادق به درگاه او روی آورد، این زیارت را طبق دستور امام(ع) بخواند و مشکلش را حل شده بیابد.



منبع : سجی

پیام مقام معظم رهبری ، امام خامنه ای در پی فاجعه مصیبت‌بار سرزمین منی...


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی درپی فاجعه‌ی مصیبت‌بار امروز در منا که در آن جمع کثیری از میهمانان الهی جان خود را از دست دادند با صدور پیامی ضمن ابراز همدردی با مصیبت‌دیدگان این حادثه‌ی اندوهبار و تسلیت به بازماندگان آنان تأکید کردند: دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه‌ی تلخ پذیرفته و به لوازم و قاعده‌ی حق و انصاف عمل کند.


ایشان ضمن اعلام سه روز عزای عمومی در کشور افزودند: مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته‌ای که عامل این فاجعه بوده است نیز نباید از نظر دور بماند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

فاجعه‌ی مصیبت‌ بار امروز در منا که در آن جمع کثیری از ضیوف‌ الرحمان و مومنانِ مهاجر الی‌الله از کشورهای گوناگون، جان باختند، اندوهی بزرگ در جهان اسلام پدید آورده و عید آنان را عزا کرده است. در میهن عزیز ما نیز دهها خانواده که مشتاقانه در انتظار عزیزان حج‌گزار خود بودند، اکنون به عزای آنان نشسته‌اند. اینجانب با قلبی سرشار از غم و همدردی با مصیبت‌دیدگان، این حادثه اندوهبار را به روح مطهر حضرت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله) و به ساحت مقدس ولی الله الاعظم حضرت صاحب‌الزمان (اروحنا فداه) که صاحب‌عزای اصلی است، و به همه بازماندگان و عزاداران در سراسر جهان اسلام به ویژه در ایران عزیز تسلیت عرض می‌کنم و رحمت خاصه‌ی خداوند غفور و رحیم و شکور را برای این میهمانان گرامیش و شفای عاجل آسیب‌دیدگان و مجروحان را از درگاه عطوفتش مسألت می‌نمایم و یادآور می‌شوم:

۱. مسئولان نمایندگی اینجانب و سازمان حج تلاش طاقت‌فرسای خود در شناسایی جان‌باختگان و معالجه مجروحان و اعزام به کشور و خبررسانی سریع را که سراسر امروز بدان مشغول بودند همچنان ادامه دهند و همه کسانی که توانایی دارند به آنان کمک کنند.
۲. هر گونه کمک ممکن را به حجاج دیگر کشورها نیز تعمیم دهند و حق برادری اسلامی را به انجام رسانند.
۳. دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه‌ی تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعده‌ی حق و انصاف عمل کند. مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته که عامل این فاجعه بوده نباید از نظر دور بماند.
۴. جان‌باختگان این حادثه انشاالله مشمول این کلام نورانی قرآن‌اند که: «و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» این برای بازماندگان، تسلای بزرگی است. آنان پس از طواف و سعی و پس از ساعات پربرکت عرفات و مشعر و در حال انجام مناسک حج به دیدار معبود شتافته‌اند، و انشاالله مورد لطف و رحمت ویژه احدیتند. اینجانب با تسلیت دوباره به عزاداران، سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم.

والسلام علی عباد الله الصالحین
سید علی خامنه‌ای



منبع : سجی

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فیسبوک 10 facebook    و آدرس hmvd.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 314
:: کل نظرات : 9

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 188
:: باردید دیروز : 177
:: بازدید هفته : 188
:: بازدید ماه : 684
:: بازدید سال : 774
:: بازدید کلی : 30797